(a 2004. május 6-án, a Távoli Jövő
Kutatócsoport ülésén elhangzott összefoglaló átdolgozott verziója)
Az
alábbi gondolatmenetnek az a kiindulási pontja, hogy érdemes
megmutatni, hogy a hagyományosan társadalomtudományok körébe sorolt
tudományokkal kapcsolatban is érdemes feltenni azt a kérdést, hogy mi
fog vele történni a jövőben. Vagyis ugyanúgy, mint ahogy például
Arthur C. Clarke megpróbálja megjósolni, hogy milyen áttörések
várhatóak és milyen irányba fog fejlődni a fizika, az sem értelmetlen
kérdés, hogy milyen irányban fog fejlődni például a jog, az építészet
vagy éppen a történelem Még akkor sem, ha eddig nem igazán volt
szokás ilyen kérdéseket feltenni.
Bevezetés helyett:
történelem nélkül?
"A mi kultúránk... - ellentétben
más típusú kultúrákkal - mindig is sokat foglalkozott saját
emlékezetével. Minden erre ösztönözte: a keresztény örökség éppúgy,
mint az antikvitás öröksége. A görögök és a rómaiak, első mestereink,
történetíró népek voltak. A kereszténység történészek vallása. Más
vallási rendszerek hittételeiket és rítusaikat olyan mitológiára
alapozták, amely lényegében kívül áll az emberi időn. A keresztények
Szent Könyvei viszont történelemkönyvek... A kereszténység egy másik,
talán mélyebb értelemben is történeti: az emberiség sorsa a bűnbeesés
és végítélet között számára hosszú kalandnak tűnik... Kétségtelen, a
civilizációk megváltozhatnak. Az sem elképzelhetetlen, hogy egyszer a
mienk is elszakad a történelemtől. A történészek jól teszik, ha ezen
is elgondolkodnak."
(Bloch, Marc: A történész mestersége.
Babarczy Eszter és mások fordítása, Osiris Kiadó, 1996. p.
11-12.)
Vagyis úgy tűnik, hogy egyáltalán nem szükségszerű, hogy
egy civilizáció történeti civilizáció legyen; illetve ennek
megfelelően kérdés, hogy a jelenlegi, történelmi szemléletű állapotot
mennyire tudjuk extrapolálni a jövőre.
A történelem és
a történettudományok
Ormos Mária abból indul ki, hogy -
tágabb értelemben véve - minden tudomány humán természetűnek
tekinthető, mivel az emberre vonatkoztatva létezik.
Szerinte a
legfontosabb három tendencia a történettudományban jelenleg:
a történettudomány - legalább részlegesen - visszaveszi a korábban egyszer már feladott területeket, mint amilyen például az Európán kívüli népek története
új tematikák jelennek meg: ilyennek tekinthető többek között a szokások, mentalitások vizsgálata; a nők és kisebbségek történetének tanulmányozása; az olyan képződmények történeti vizsgálata, mint amilyen a nép és nemzet, stb.
a történettudomány egyre inkább felismeri, hogy más diszciplínákra (is) rá van utalva, és ennek megfelelően egyre interdiszciplinárisabbá válik
A történelem fejlődése
Kezdetben elszigetelt, egymástól független terekben egymástól független történelmek léteztek. Az idő függvényében persze mintegy pulzált a történelmi tér: Nagy Sándor például jelentősen tágított rajta, de ez csak időleges volt, és sokáig az "izolált terek történelme" volt a meghatározó.
Amerika "felfedezése" (az idézőjel nem véletlen!) mindent megváltoztatott. Senki nem volt rá felkészülve, hogy tökéletesen emberszabású, ám mégis tökéletesen különböző lényekkel fog találkozni, és ennek eredményeként elkezdtek töprengeni azon, hogy mi is a helyzet az emberfajtákkal, illetve fajokkal.
Giambattista Vico (1668 - 1744) már úgy vélte, hogy (különbségek ide vagy oda) az emberiség mégiscsak egyetlen családot alkot, tehát elképzelhető, hogy történetüket azonos mozgatórugók szabályozzák.
A Felvilágosodás idején úgy vélték, hogy a történelmi folyamatok előbb-utóbb az emberi értelem irányítása alá kerülnek. Auguste Comte (1798-1857) pedig úgy, hogy mivel a társadalmi törvények megismerhetőek, ezért ugyanúgy leírhatóak, mint a fizika törvényei. Ez tulajdonképpen már az "egyetemes" vagy világtörténet törvényszerűségének konkrét formában megfogalmazott gondolata.
Berthold Georg Niebuhr (1776-1831) és Leopold von Ranke (1795-1886) munkásságában pedig megjelenik a szigorúan kezelt forrásbázis követelménye, és ezzel létrejön a történettudomány mint módszertani feltételekkel körülvett tudomány. A 19. sz -ban már nem az egyes csoportok, hanem az egész emberiség történtéről beszélhetünk.
A 20. sz. elején a világtér egységesnek számít, és benne olyan jelenségek (pl. nacionalizmus) bukkannak fel, melyek "józan ésszel" előreláthatatlanok. Az amerikai Carl L. Becker (1920-30 k.) azt mondja ki, hogy nincs egyetlen, örökkévaló törvény, a múlt feltárása mindig relatív és mindig befolyásolják a kialakult képet az újabb ismeretek.
Eszköztár:
A
történelem számára forrásnak minősül minden, ami az emberi múltra és
annak mindenkori környezetére vonatkozik az évgyűrűkig és a
pollenanalízisig bezárólag. A problémát az okozza, hogy a
régi korok vonatkozásában a túl kevés,
a mai történelemmel kapcsolatban pedig túlságosan sok forrásunk van.
Amiből már következik, hogy amikor majd
minden korábbinál jobban fogjuk archiválni a történéseket, akkor
éppen az "adatbányászat" fog megoldhatatlanon gondot
jelenteni, illetve bármely kellőképpen hosszú eseménysorozat esetében
is ez lesz a legfőbb gond - még akkor is, ha alkalmasint nincs
túlságosan jól dokumentálva. Mint köztudott, egy nagyon hosszú életű
lénynek vagy fantasztikusan nagy méretű az agya (de ennek korlátot
szabnak a fitzikai törvények), vagy pedig nagyon szelektív az
emlékezete.
A történelem vége?
Francis
Fukuyama 1989-es cikke (ami könyv alakban 1992-ben jelent meg) azt
állítja, hogy a liberális demokrácia az emberiség ideológiai
fejlődésének végpontja és a kormányzás végső formája. Tehát így a
"történelem vége" lehet, és ismét csak ennek megfelelően a
liberális demokrácia eszményét nem lehet meghaladni. Itt persze nem a
történések, hanem a történelem végéről van szó.
Ez az elképzelés
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) azon elméletére megy
vissza, mely szerint az embernek szüksége van lakásra, élelemre,
stb., de abban különbözik az állattól, hogy ezen felül azt kívánja,
hogy emberként ismerjék el. Vagyis: méltósága és értéke van, és ennek
megfelelően hajlandó pusztán a presztízsért és tekintélyért vállalt
küzdelemben kockára tenni akár az életét is.
hegel úgy véli, hogy
abból lett a rabszolga, aki félt, és abból az úr, aki vállalata az
összecsapást. A tét tehát pusztán a presztízs volt, és ezért Hegel az
ilyen összecsapásokban látja az emberi szabadság első fénysugarát.
Az
elismerés vágyának fogalma egészen Platón Államának azon részéig
vezethető vissza, mely arról esik szó, hogy a lélek három részből
áll:
ott van először is a vágyakozó rész (ez az, ami a rajtuk kívül lévő dolgok megszerzésére ösztönzi az embereket)
másfelől a gondolkodó rész (és a gondolkodás az, ami megmutatja, hogy mi a különböző dolgok megszerzésének a legjobb módja)
végezetül szerepet játszik a thümosz: az "indulatosság" vagy önérzet is. Az emberek meg vannak róla győződve, hogy velük született értékeik vannak, és ha úgy bánnak velük, mintha ez az érték kisebb lenne, akkor haragot éreznek. Ha nem viselkednek saját értékükhöz méltóan, akkor szégyent; ha pedig értéküknek megfelelően kezelik őket, akkor büszkeséget éreznek.
Amikor a véres párviadalok során
kialakult az úr - szolga viszony, akkor
a rabszolga nem számított
embernek, és így nem kapta meg azt az elismerést, amire vágyott - és
az úr sem, mert őt csak a rabszolgák ismerték el, nem pedig vele
egyenrangúak, mondja Hegel. Ezt a problémát oldotta meg az amerikai
és a francia forradalom, mivel ezeket követően minden polgár elismeri
minden más polgár jogait is, miközben ő is megkapja az őt megillető
elismerést.
Az amerikai és francia forradalommal tehát a
történelem véget ért. "Ezt a sóvárgást a társadalmi intézmények
semmiféle más rendszere nem elégítheti ki jobban, s ezért nincs is
mód további történelmi haladásra... A vágy és az értelem együttese
meg tudja magyarázni az iparosodási folyamatot, sőt szinte az egész
gazdasági életet - állítja Fukuyama. - De az embernek azt a
törekvését, hogy liberális demokráciában éljen, nem tudja
megmagyarázni, mert ennek forrása végső soron a thümosz, a lélek
elismerést követelő része."
Miért nincs vége a
történelemnek?
Először is semmi sem bizonyítja, hogy a
hegeli, a thümoszon lapuló elképzeléseknek bármi valóságalapja lenne
(és az emberi léleknek valóban három része lenne, mely közül az egyik
a thümosz). Amúgy pedig a 20. sz végén - 21. sz elején a
tudományosság keretein belül maradva egyszerűen nem lehet értelmezni
azt a kijelentést, hogy "a lélek három részből áll", Arról
már nem is beszélve, hogy a mai tudományosság nem fogadja el Hegelnek
az alávetettségről szóló elméletét.
Ennél is fontosabb azonban,
hogy a történelem nem csak és kizárólag a társadalmi formák
történeteként írható le, úgyhogy még ha elfogadnánk is Fukuyama azon
vélekedést, hogy a demokrácia az elképzelhető legtökéletesebb
megoldás, akkor is kínálkoznának továbblépési lehetőségek - méghozzá
több irányba is.
Továbblépési lehetőségek
Attól,
hogy a történelem az emberről szól, semmi okunk feltételezni, hogy az
ember jelenlegi beavatkozási/befolyásolási lehetőségein túl lévő
dolgok nincsenek (esetleg meghatározó) hatással a történelemre.
Pl.
az evolúcióbiológus Jared Diamond alapvető fontosságúnak tartja a
modern civilizációk kialakulásában és sikeressé (vagy éppen
sikertelenné) válásában azt, hogy az egyes kontinensek mennyire és
milyen irányokban tagoltak, és így a különböző társadalmak mennyire
tudják átvenni egymás megoldásait (legyen bár szó kultúrnövényről
vagy fémmegmunkálási technológiáról) "A feladat most az -
olvasható Háborúk, járványok technikák című könyvének utószavában -,
hogy az emberi történelmet mint természettudományt egy rangra hozzuk
olyan elfogadott történelmi tudományágakkal, mint a csillagászat, a
földrajz és az evolúciós biológia" .
Az egész történelmet
átalakító természeti katasztrófák kérdésével foglalkozó David Keys
pedig azt írja, hogy "A történelmet rendszerint humán
tudománynak tartják.... [pedig] a természet- és társadalomtudományok
körébe is ugyanúgy beletartozik."
Az által felvállalt,
fejlett determinizmusnak nevezhető irányzat szerint "bizonyos
természeti erő áll mindazon változások mögött, melyek a 6. és 7. sz
-ban köszöntöttek a világra... ezen változások döntő tényezői,
miközben ezeket vitathatatlanul valamely természeti erő váltotta ki,
az ezt követő ökológiai, politikai, epidemiológiai, gazdasági,
vallási, demográfiai és egyéb mechanizmusok egész során keresztül
nyilvánulnak meg, melyek száz eseménydús esztendőn működtek egymással
kölcsönhatásban, mielőtt beállt volna a visszafordíthatatlan
változás."
Az 535-536 körül lejátszódott éghajlati változások
szerinte három lehetséges okra vezethetőek vissza (mivel egyfajta,
leginkább a nukleáris télre jellemző események következtek be):
kisbolygóbecsapódás
üstökösbecsapódás (ennél, illetve az előzőnél hiányzik a kráter és az egyéb bizonyítékok)
vulkánkitörés - gönlandi és antarktiszi jégmag-minták bizonyítják, hogy ekkoriban jelentős vulkánkitörés történt (feltehetően Szumátra környékén).
Azaz a hagyományosan nem a történelem
részének tekintett természeti események igenis beleszólhatnak a
történelem alakulásába.
A gondolatot egy szinttel magasabban a
David Christian nevéhez fűződő Big History viszi tovább: ennek az a
lényege, hogy a valóban nagy léptékű történelem koncepciójából
kiindulva "képesek vagyunk az emberi történelmet a földi élet, a
Föld bolygó, a Naprendszer és az egész Világmindenség történetének
keretében szemlélni".
Lehetséges jövőbeni
irányzatok
A jósolgatás ugyan mindig rejt magában némi
kockázatot, de legalábbis elképzelhető, hogy a jövőben a jelenleg
biológiai értelemben egységes emberi fajt (a genetikai beavatkozások
vagy az űrbe való kitelepülés és a tartós izoláció hatására)
felváltják a biológiai értelemben is különböző emberfajok, akkor
megjelenhet a jelenleg még egyáltalán nem létező fajtörténetírás.
Ami
a Big History-t illeti, ez "csupán" addig lehet
meghatározó, amíg el nem érjük a Kardasev-féle II. szintet. Ez
ugyanis azt jelenti, hogy az emberiség képes lesz - a történelem
folyamán először - függetlenné válni a természeti jelenségektől, és
bár egy szupernóva-kitörés például arra kényszeríthet minket, hogy új
naprendszerbe költözzünk át, ennek hosszú távon nem lesz nagyobb
jelentősége, mint most annak, hogy az átlagosnál melegebb-e a
nyár.