Az építés bonyolult, sokakat és sok forrást érintő szociális aktus, melyhez sokféle szakértelemnek sokféle módon kell időben és költsében korlátozott eszközökkel együttműködnie. Az ÉPÍTÉSI PROJEKT-MENEDZSMENT támogatja az építést az igények felmerülésétől a bontásig és a terület újrahasznosításáig.
Az építési folyamat minden lépését gazdasági feltételek alapozzák meg. (Ez egy kicsivel több annál, hogy mindenért fizetni kell...) Ezeket a gazdasági döntéseket, okaikat és következményeiket szeretnénk bemutatni a tárgy keretein belül, mozaikszerűen fel-fel villantva egy-egy szakterületet, piaci szegmenst, tudáselemet.
A beruházás előkészítő szakaszának, a beruházási tervnek egyik legfontosabb elme az az építészeti program, amely leírja a tervezendő épület használóit, használatát és tulajdonságait.
Egy választható tárgy keretében ezt a tevékenységet mutatjuk be a leendő programalkotóknak, építési menedzsereknek és tervezőknek.
A tárgyakhoz tartozó WordPress blogban részben az oktatást , részben pedig az oktatott témákat (építésmenedzsmentet, az építés világát) érintő információkat, híreket találhatnak, hivatkozott cikkek, recenziók összefoglalásaként.
Ott fogalmazhatják meg véleményüket, javaslataikat is, és oda kerülnek fel a vizsgaeredmények is.
Hatékonyság, csoportmunka
Hatékonyság-felmérés
Funnkciótervezés
Használatelemzés, ABCD módszer,
4 eszköz
Költség 1.: szerkezet, becslés
Költség 2.: költségvetés
Ütemezés 1.: szoftverek
Ütemezés 2.: alapfeladatok
Építéshelyi organizáció
Erőforrás-menedzsment
Kommunikációs gyakorlat
Kockázatkezelés gyakorlat
A tárgyban nincs gyakorlati óra.
Ezért a féléves feladatot úgy állítottuk össze, hogy az a lehető leginkább gyakorlatias módon foglalja össze az építési piaci, gazdasági ismereteket egy meglévő épület működésének elemzése segítségével.
A feladatot csoportmunkában kell elvégezniük, ahogyan későbbi munkájuk során a legtöbb esetben is együtt kell működniük társaikkal feladataik megoldásában.
A tárgy az őszi félévben kerül meghirdetésre.
Gyakorlati feladatként egy később tervezendő (komplex- vagy diplomaterv), vagy egy éppen folyó pályázat épületének kell kidolgozni a részletes építészeti programját.
A tárgy az őszi félévek során kerül meghirdetésre.
Ebben mutatjuk be a hallgatóknak az igény felmerülésétől a tervpályázatig - építészeti tervezésig vezető utat, amely az épület felhasználóiról, működéséről, funkcióiról, rendszereiről, minőségéről, szerkezeteiről - és nem utolsó sorban üzenetéről szól.
Az építészeti program a szavakban, táblázatokban, képekben és diagramokban kifejezett épület - a tervező elsődleges információforrása, egyben múzsája és börtönőre.
A tárgy indulásáig ajánljuk figyelmükbe ezt a rövid videót...
A munkafüzet segítséget nyújt a komplex tervezési feladat megalapozásához, az építészeti program átgondolásához és minimális szintű kidolgozásához.
Fontos, hogy előbb ezt szíveskedjenek kitölteni, azután kezdjék meg a tervezést. Különösen a félévvel kapcsolatos elvárásaikat és munkatervüket érdemes minél előbb tisztázni önmagukkal és konzulenseikkel.
A komplex és diplomaterv kidolgozásához minimális költségbecslést kell bemutatniuk. Az alábbi excel táblában a jelölt cellák változtatásával automatikusan számolt költségbecslést kapnak.
Az összehasonlító adatokat legyenek szívesek szakirodalmi kutatásaikból beilleszteni. Ha ez nem megy, illetve ennek ellenőrzésére kérjenek tanácsot komplex kivitel konzulensüktől.
Az alábbiakban több file-ban megtalálható mintahálók a beruházási folyamat időbeli lefolyását modellezik.
Mivel minden beruházás egyedi körülmények között valósul meg, így a munkalebontási szerkezet (WBS) és a feladatok időtartama csak tájékoztató jellegűek.
Fontos, hogy a feladatot erre alkalmas (ingyenesen letölthető) szoftverrel oldják meg, ne excel táblákat színezzenek.
„Ti valószínűleg még fiatalok vagytok hogy ezt megértsétek – mondta Hepp a csapathoz intézett beszédében – de vegyétek tudomásul hogy nincs nagyobb tragédia az életben, és nincs annál felháborítóbb tény, amivel földi életetek során szembe kell majd néznetek, mint az, hogy a kemény munkát semmi mással nem lehet helyettesíteni. – Majd meglobogtatott egy kötegnyi papírlapot – A munkát, fiaim, meg a megfelelő haditervet. „
Az olaszliszkai csodarabbit felkeresi Kohn. Vitája van Grünnel, s kéri, hogy tegyen igazságot. Elmeséli az esetet. A rabbi végighallgatja, s azt mondja: - Kohn, neked igazad van! Kohn boldogan távozik.
Ám nemsokára megjelenik Grün, és előadja mi is történt. A rabbi türelmesen meghallgatja, s azt mondja: - Grün, neked igazad van! Grün is elégedetten távozik. Ám a bóher (a rabbi írnoka), aki mindezeknek fültanúja volt, nem állj a meg szó nélkül: Rabbi, te Kohnnak és Grünnek is igazat adtál! Pedig szerintem csak egyiknek lehet igaza. Ezt nem tartom helyesnek, s ha rabbi leszek, ezt én nem így teszem! A rabbi bölcsen végighallgatja, s azt mondja: - Tudod mit fiam? Neked is igazad van!
Egy szamár az úton járván, talála egy oroszlánra. És az oroszlán előtt hánni és dicsírni kezdé magát. És monda az oroszlánnak: "Jere velem a hegy tetejére, és ott megmutatom tenéked, mint féljenek tőlem mind a mezői vadak." Mosologni kezde az oroszlán, és mondá: "Ottan menjünk föl." Midőn az okaért felmentenek volna a hegyre, az oroszlán mellé álla a szamár, és nagyon kezde szamár módra ordítani. Mikoron azt hallották volna a rókák és nyulak, igen kezdének menni és futni. Mondá a szamár az oroszlánnak: "Látod-é, mint ijedtek meg mindnyájan ezek, és mint futnak el?" Mondá az oroszlán: "Nem csoda ez énnékem, hogy elfutnak. Mert oly rettenetes szavad vagyon, hogy azt meghallván, ennenmagam is elfutottam volna, ha nem tudtam volna azelőtt, hogy szamár légy. De müvelhogy tudtam, kicsoda légy, nem gondolok ordításoddal."
I tell this story to illustrate the truth of the statement I heard long ago in the Army: Plans are worthless, but planning is everything. There is a very great distinction because when you are planning for an emergency you must start with this one thing: the very definition of "emergency" is that it is unexpected, therefore it is not going to happen the way you are planning.
In preparing for battle, I have always found that plans are useless but planning is indispensable.
„Az építménynek gyakorlati célja adja meg tulajdonképpeni értelmét. …
Történeti iskolázottságunk elfedte előlünk ezeket a nyilvánvaló dolgokat, ezért cseréljük fel mindig az okot az okozattal. Innen fakad az a hit, hogy az építmények az építészetért vannak.”
„A művészet nem tanítható! …
Ezt nem lehet tanítani és megtanulni, noha minden alkotómunka alapfeltétele a kéz képessége és az alapos tudás, az egyszerű munka teljesítményénél épp úgy, mint a zseniális művész esetében.”
„… a hallgatók nagy megdöbbenésére azt találtam mondani: fütyülök én az építészetre, mert önmagában nem érdekes sem a stílus, sem a forma. Rettenetesen érdekel viszont az, hogy az általam valamilyen módon megformált térben milyen élet lesz lehetséges. … Egyszóval úgy fejezném ki, hogy a többlet kérdése foglalkoztat. Hogy jó legyen a házban élni, tartózkodni.”
„Az építészképzés intézményi válsága – legalábbis részben – a szakmán belüli válság következménye.
Ahogyan az építészeti gyakorlat eltávolodik a társadalom egészének szükségleteitől, egyre inkább olyan túlesztétizált diskurzussá válik, amely kizárólag egy önérvényesítő réteg látványos kedvteléseinek kielégítésében merül ki.”
„A programnak a szakemberek által végzet szigorú elemzésre kell épülnie. Előre kell látnia a fejlődés szakaszait időben és térben.
Termékeny egységbe kell fognia a hely természetes adottságait, az egész terület topográfiáját, a gazdasági adottságokat, a szociológiai szempontból szükséges tényezőket és a szellemi értékeket.”
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
hallgatói munka
HONLAPOK
COPYRIGHT
Rostás Zoltán
Építéstechnológia és
Menedzsment Tanszék
BME - 2018
KAPCSOLAT
Email: zrostas@ekt.bme.hu
epitesmenedzsment@outlook.hu
Phone: +36 1 463 1464
WordPress blog